Prenatalne, witaminy z grupy B i inne

19 Wrz

[ad_1]

Stworzony dla Greatist przez ekspertów z Healthline. Czytaj więcej

Pamiętasz, kiedy mogłeś wypić witaminę Flintstones i nazwać to dniem? Ten szybki przypływ słodkiej, witaminowej dobroci. Prosty, nieskomplikowany codzienny cud rzekomego zdrowia. Bez względu na porę dnia… a przynajmniej tak myślisz.

Szybko do dorosłości. Okazuje się, że za najlepszy czas na przyjmowanie witamin kryje się jakaś nauka.

Kiedy jest najlepszy czas na przyjmowanie witamin?

Twój organizm będzie wchłaniał i przetwarzał różne rodzaje witamin w różny sposób, w zależności od kilku czynników: pory dnia, zawartości żołądka i co najważniejsze – jakiego rodzaju jest to witamina.

Ogólnie rzecz biorąc, staraj się przyjmować rozpuszczalne w wodzie witaminy (B i C) rano lub kiedy najprawdopodobniej pamiętasz, a także witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (A, D, E, K) podczas posiłku, aby uzyskać największe korzyści .

Zrozumienie różnych rodzajów witamin pomoże Ci zdecydować, kiedy je przyjmować, aby zmaksymalizować wchłanianie i zminimalizować rozstrój żołądka.

  • Multiwitaminy (lub witaminy prenatalne). To wybór niezbędnych składników odżywczych w połączeniu z innymi składnikami wiążącymi i ewentualnie przyprawami.
  • Rozpuszczalny w tłuszczach. Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach potrzebują tłuszczu, aby pomóc organizmowi je przetworzyć. Nadmiar witamin rozpuszczalnych w tłuszczach jest przechowywany w wątrobie i tkankach tłuszczowych w całym organizmie. Należą do nich witamina A, D, E i K.
  • Rozpuszczalny w wodzie. Witaminy rozpuszczalne w wodzie to witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B6, B12, kwas foliowy, biotyna i kwas pantotenowy) oraz witamina C.Zalecane ilości należy przyjmować każdego dnia, ponieważ organizm nie magazynuje ich tak jak witaminy rozpuszczalne w tłuszczach.

Badania nadal sugeruje, że dzienne spożycie witamin ze zdrowej i zbilansowanej diety jest idealne, ale nie zawsze jest to łatwe. Jeśli nie możesz tego zrobić lub masz niedobór witamin (lub pozbawioną blasku skórę) – suplementy witamin są tutaj, aby pomóc.

Multiwitaminy

W przypadku multiwitamin chodzi mniej o porę dnia, a bardziej o konsystencję. Przyjmuj multiwitaminy o tej samej porze każdego dnia, aby uzyskać najlepsze wchłanianie.

Podczas Przegląd 2012 odpowiednich badań wykazało, że przyjmowanie multiwitamin nie przynosi korzyści dla większości ludzi, istnieje rodzaj multiwitaminy, która okazała się cenna: witamina prenatalna.

Witaminy prenatalne mają na celu dostarczenie dodatkowej ilości kwasu foliowego i żelaza, których potrzebujesz podczas ciąży.

Ciąża trwa dużo z ciebie – w tym niektóre niezbędne składniki odżywcze. Dzieje się w tym wiele ważnych wydarzeń pierwszy miesiąc ciąży, więc spróbuj rozpocząć przyjmowanie witamin prenatalnych (zwłaszcza kwasu foliowego) na około 3 miesiące przed zajściem w ciążę.

Najlepszy czas na przyjmowanie witamin prenatalnych

Najlepszą porą na przyjmowanie witamin w okresie prenatalnym jest – kiedy czujesz się najlepiej dla Ciebie. Niektórzy sugerują przyjmowanie ich na pusty żołądek, aby promować wchłanianie składników odżywczych, ale wiele osób ma mdłości lub zaparcia podczas przyjmowania witamin prenatalnych.

Być może będziesz musiał poeksperymentować z porą dnia, która sprawia, że ​​czujesz się mniej wstrętnie, a jeśli musisz to wziąć z przekąską (lub kuflem lodów) – robisz to, mamo.

Rozpuszczalny w tłuszczach

Nabierający witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (witaminy A, D, E i K) z posiłkiem zawierającym tłuszcz lub olej pomogą im rozpuścić się w organizmie. Twoje ciało będzie przechowywać nadmiar do późniejszego wykorzystania, więc nie musisz ich codziennie zażywać. To świetnie, prawda?

To zależy. Oznacza to również, że łatwiej jest zbudować toksyczny poziom poprzez nadmierną suplementację – więc bądź ostrożny z nimi. Porozmawiaj z lekarzem, aby uzyskać poradę dotyczącą odpowiedniej dawki.

Staraj się otrzymywać witaminy rozpuszczalne w tłuszczach z dobrze zbilansowanej diety, kiedy tylko możesz – pomyśl, że ser, warzywa liściaste, wątróbka wołowa (jeśli to lubisz) i słodkie ziemniaki to doskonałe źródła.

Jeśli musisz suplementować z powodu niedoboru, pamiętaj tylko, że małe ilości mogą zdziałać dużo.

Rozpuszczalny w wodzie

W przeciwieństwie do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, Twój organizm nie gromadzi nadmiaru witaminy rozpuszczalne w wodzie. Zabiera to, czego potrzebuje na cały dzień, a wszystko, co zostanie, zostanie wypłukane (i trafi do toalety). Oznacza to, że musisz mieć wystarczającą ilość tych witamin każdego dnia.

Witaminy rozpuszczalne w wodzie obejmują witaminę B (wszystkie osiem, w tym kwas foliowy) i witaminę C.

Zdrowa, zbilansowana dieta powinna zapewniać wystarczającą ilość witamin rozpuszczalnych w wodzie, ale są wyjątki, na przykład dla palaczy i osób z surowymi ograniczeniami żywieniowymi. Ponadto, jeśli jesteś w ciąży, uzupełnianie regularnego przyjmowania kwasu foliowego jest ważnym sposobem wspierania zdrowia rosnącego dziecka.

Najlepszy czas na przyjmowanie witamin z grupy B.

Niektórzy uważają, że najlepszy czas na przyjmowanie witamin z grupy B to poranek, ponieważ odgrywają one bezpośrednią rolę w tym, jak organizm przetwarza żywność w energię. Potrzeba więcej badań, ale wczesne przyjmowanie witamin z grupy B może pomóc przyspieszyć ten proces wytwarzania energii w ciągu dnia.

Chociaż ważne jest, aby upewnić się, że otrzymujesz zalecaną ilość składników odżywczych, suplementy witaminowe nie są odpowiednie dla każdego. Z przyjmowaniem suplementów witaminowych może wiązać się ryzyko:

  • Interakcje. Należy pamiętać o wszelkich konfliktach między suplementami a lekami na receptę (takimi jak antybiotyki lub leki na tarczycę).
  • Toksyczność. Przyjmowanie zbyt dużej ilości witamin może być dla ciebie złe. FYI: witaminy rozpuszczalne w tłuszczach mają większe ryzyko osiągnięcia toksycznych poziomów niż witaminy rozpuszczalne w wodzie.
  • Wady wrodzone. Nie powinieneś podwajać suplementów, ale może to być szczególnie niebezpieczne, jeśli jesteś w ciąży.
  • Jakość nie jest gwarantowana. Ponieważ suplementy nie są regulowane tak samo jak leki na receptę lub nawet leki dostępne bez recepty (OTC), upewnij się, że wybierasz wysokiej jakości suplementy.

Najlepszy czas na przyjmowanie witamin zależy od ich rodzaju. Postaraj się przyjmować witaminy rozpuszczalne w tłuszczach do posiłku zawierającego trochę tłuszczu lub oleju, aby pomóc im wchłonąć się do organizmu.

Niektórzy sugerują przyjmowanie multiwitamin (w tym witamin prenatalnych) i witamin rozpuszczalnych w wodzie rano przed jedzeniem lub z lekką przekąską, ale nie ma za tym zbyt wielu badań.

Ogólnie rzecz biorąc, organizm inaczej wchłania witaminy. Więc jeśli twoje ciało zacznie do ciebie mówić – słuchaj.

[ad_2]

Source link

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *