Czy schudnięcie musi się wiązać z przykrymi wyrzeczeniami?

17 Mar

Zbędne kilogramy są zmorą większości z nas, a proces ich zrzucania wydaje nam się zazwyczaj straszną katorgą. Na myśl o schudnięciu, oczami wyobraźni widzimy nas samych, jedzących zdrowe, ale niekoniecznie smaczne rzeczy, a także przerzucających całe tony rozmaitego żelastwa na siłowni. Czy proces chudnięcia musi się wiązać wyłącznie z takimi obrazkami?


Na to pytanie należy odpowiedzieć jednoznacznie – nie, zrzucanie wagi zupełnie nie musi się wiązać z przykrymi wyrzeczeniami i zupełnym odcinaniem się od ulubionych smakołyków. Nie jest jednak tak, że nie wiąże się to z żadnymi dodatkowymi warunkami – to byłoby wręcz zbyt piękne, gdyby istniał sposób na zrzucenie wagi bez jakichkolwiek wyrzeczeń i wysiłków.

Na pewno jednak da się ograniczyć konieczność wprowadzania radykalnych zmian w swoim stylu życia i diecie. Podstawową sprawą jest oczywiście sztuka kompromisu i ograniczania nie tyle ilości, co częstotliwości spożywania różnego rodzaju dań lub przekąsek, do których mamy słabość. Chipsy zjadane kilka razy w tygodniu to zdecydowanie zbyt duże obciążenie dla naszego organizmu, by ostatecznie nie odbijało się to negatywnie na naszej wadze – zjadanie ich jeden raz na tydzień lub dwa zupełnie zmienia już postać rzeczy i w zasadzie umożliwia nam pogodzenie słabości do niezdrowych przekąsek z rozsądną, niewpływającą negatywnie na wagę dietą.


Dieta sama w sobie jest ciekawym zagadnieniem, ponieważ przyjęło się w polskim społeczeństwie, że jest ona utożsamiana z jedzeniem według zaleceń dietetyków i lekarzy. Kiedy ktoś oświadcza, że “przechodzi na dietę”, bez dalszych tłumaczeń rozumiemy, że zamierza on jeść regularnie kurczaka z ryżem i nosić pudełeczko z warzywami zamiast odwiedzać restauracje szybkiej obsługi.

Dieta w praktyce jest jednak określeniem nawyków codziennego odżywiania, obojętnie jakie by one nie były. Dieta może sprzyjać zrzucaniu wagi, być jej obojętna lub sprawiać, że będziemy regularnie przybierać kolejne kilogramy – paradoksalnie, ustalenie tego, jaki będzie miała ona wpływ na nasz organizm, zupełnie nie jest związane z tym, co jemy, lecz po raz kolejny, jak często coś jemy. Aby chudnąć, nie musimy decydować się na zrezygnowanie z ulubionych potraw, ale musimy mieć z tyłu głowy, że musimy spożywać minimalnie mniej kalorii niż wynosi nasze właściwe zapotrzebowanie kaloryczne.


Zapotrzebowanie możemy łatwo i bezproblemowo obliczyć za pomocą jednego z wielu dostępnych w sieci kalkulatorów, które wymagają podania zaledwie kilku oczywistych czynników, takich jak wiek, wzrost oraz waga. Jeśli więc wyrobimy w sobie nawyk skrupulatnego podliczania spożywanych kalorii i będziemy dbać o to, by było ich minimalnie mniej niż potrzebujemy, nasz organizm będzie zrzucał wagę, nawet jeśli nasza dieta nie będzie szczególnie zdrowa. Oczywiście należy też pamiętać o zdrowym rozsądku – dieta oparta wyłącznie na szybkim, niezdrowym jedzeniu szybko wypłucze z nas wszelkie substancje odżywcze i doprowadzi do stanu bliskiego chorobie. Dobrze jest więc regularnie jeść warzywa i zwracać uwagę na dostarczanie organizmowi wszystkich potrzebnych substancji odżywczych, a w przypadku gorszego samopoczucia od razu skontaktować się z dietetykiem lub lekarzem.

źródła:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK221839/
https://www.healthline.com/nutrition/26-evidence-based-weight-loss-tips

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *