10 rzeczy, które powodują wzdęcia brzucha i jak im zapobiegać

11 Wrz

[ad_1]

Wszyscy doświadczyliśmy teraz strasznego wzdęcia brzucha – wiesz, to nieprzyjemne uczucie pełności w żołądku. Zwykle pojawia się po dużym posiłku, jednym za dużo piwa lub czymś, czego prawdopodobnie nie powinniśmy byli jeść, ponieważ po prostu nie czujemy się dobrze.

Dobre wieści? W większości przypadków wzdęty brzuch jest tymczasowy i zwykle można go łatwo uniknąć. Kluczem do powstrzymania wzdęcia brzucha jest poznanie wszystkich różnych przyczyn wzdęcia, abyś mógł omijać każdy z nich – lub szybko złagodzić wzdęcia, które pojawiają się i uderzają. Oto 10 przyczyn wzdęcia brzucha, o których należy pamiętać.

1. Przejadanie się

Dwa słowa: jedzenie dla dziecka. Wszyscy tam byliśmy. Kiedy jemy więcej niż zwykle, nasze żołądki rozciągają się, aby pomieścić objętość pożywienia, Gina Sam, MD, gastroenterolog z Nowego Jorku, mówi Zdrowie. „Mięsień rozciąga się, a to samo w sobie może powodować wzdęcia” – wyjaśnia dr Sam. Na szczęście, jeśli zjedzenie takiej ilości jest jednorazowe, nie minie dużo czasu, zanim żołądek wróci do normy.

Zapobieganie przejadaniu się może nie być tak proste, jak się wydaje. Jeśli idziesz zbyt długo bez posiłku i nie jesz, dopóki nie umrzesz z głodu, łatwo jest pozwolić, aby twoje oczy były większe niż żołądek i zanurzyć się w potwornym talerzu wszystkiego, co możesz dostać w swoje ręce. Dr Sam sugeruje spożywanie małych, częstych posiłków, aby kontrolować głód przed obiadem i picie dużej ilości wody w ciągu dnia.

2. Żywność wytwarzająca gaz

Niektóre z naszych ulubionych warzyw, takie jak jarmuż, brokuły i kapusta, należą do kategorii warzyw krzyżowych. Oznacza to, że zawierają cukier zwany rafinozą, który pozostaje w jelitach, dopóki bakterie go nie sfermentują. To wytwarza gaz, który sprawia, że ​​wzdychasz, Cynthia Sass, MPH, RD, Zdrowie współpracujący redaktor ds. żywienia, powiedział wcześniej. Rośliny strączkowe, jabłka i wszystko, co bardzo słone, mogą również powodować puchnięcie żołądka.

Więc zwolnij swój rzut, ale to nie znaczy, że musisz całkowicie wyeliminować te rzeczy z diety na stałe. „Konsekwentne spożywanie pokarmów bogatych w składniki odżywcze i błonnikowe prowadzi do silniejszego, zdrowszego układu pokarmowego, który jest mniej podatny na wzdęcia” – powiedział Sass. Zasadniczo im więcej jesz warzyw ciężkich z rafinozy, tym mniej będą ci przeszkadzać. Ponadto istnieją sposoby na uczynienie tych pokarmów łatwiejszymi do strawienia, na przykład gotowanie warzyw na parze w celu zmiękczenia błonnika.

3. Połknięcie powietrza

Może się to wydawać oczywiste, ale kiedy żujesz i połykasz posiłek, połykasz również powietrze. Twoje jelita mogą poradzić sobie z pewną ilością powietrza, ale jeśli się spieszysz i wypijesz lunch w mniej niż trzy minuty, prawdopodobnie połkniesz więcej powietrza niż zwykle, powodując nadmuchanie brzucha, mówi dr Sam.

Aby zapobiec wciągnięciu zbyt dużej ilości powietrza, dr Sam sugeruje, aby jeść powoli, unikać napojów gazowanych i unikać słomek. Kiedy poczujesz się wzdęty od uwięzionego powietrza, wydalisz je przez odbijanie, przepuszczanie gazu lub pójście do łazienki. Ach, naturalne środki zaradcze organizmu.

4. Nietolerancja laktozy

Jeśli popijasz duży posiłek szklanką mleka lub przeładujesz deserami z mlekiem i nagle poczujesz, jak żołądek toczy się po spodniach, możesz mieć nietolerancję laktozy. Oznacza to, że organizmowi brakuje enzymu laktazy, który rozkłada laktozę, cukier znajdujący się w produktach mlecznych, Michael Nusbaum, MD, chirurg bariatryczny i założyciel Ośrodki zdrowej utraty wagimówi Zdrowie.

Na szczęście w dzisiejszych czasach istnieje wiele równie pysznych opcji mleka bezmlecznego, w tym mleko migdałowe i mleko sojowe. Amerykańskie Stowarzyszenie Gastroenterologiczne sugeruje również przyjmowanie tabletek laktazy, takich jak Lactaid, które mogą pomóc w trawieniu pokarmów zawierających laktozę.

5. Nietolerancja cukru

Cukier to kolejna żywność, na którą wiele osób nie toleruje. Powszechnym typem nietolerancji jest wrażliwość na węglowodany, takie jak ulegające fermentacji oligosacharydy, disacharydy, monosacharydy i poliole, które należą do grupy zwanej FODMAPs, Brooke Alpert, RD, założyciel praktyki żywieniowej B Nutritious w Nowym Jorku, powiedział wcześniej Zdrowie.

Żeby było jeszcze bardziej zagmatwać, FODMAPy można znaleźć nie tylko w słodyczach; są również w warzywach, takich jak kapusta, brokuły i szparagi. Jeśli masz nietolerancję FODMAP, po spożyciu pokarmów zawierających te cukry twój żołądek będzie bolesny, wzdęty i gazowany. Unikanie potraw wyzwalających jest najlepszym sposobem leczenia, więc nie przejmuj się zapiekankami wegetariańskimi, jeśli podejrzewasz, że możesz mieć tego rodzaju wrażliwość na jedzenie.

6. Celiakia

Dla osób z celiakią produkty bezglutenowe to nie trend, to fakt. Celiakia nie jest alergią ani wrażliwością; jest to choroba autoimmunologiczna wywołana spożyciem glutenu, mówi dr Nusbaum. Oznacza to, że kiedy przyjmujesz gluten, twoje ciało faktycznie atakuje siebie, powodując uszkodzenie jelita cienkiego.

Celiakia może objawiać się na wiele sposobów, ale niektóre z wielu objawów obejmują wzdęcia i bóle brzucha, wymioty, utratę wagi, zmęczenie, bóle stawów i owrzodzenia w jamie ustnej. Jeśli spożywasz jedzenie z glutenem, wzdęcia mogą pojawić się wkrótce potem. Trudno jest dostrzec celiakię, ponieważ objawy te są powszechne również w wielu innych schorzeniach. Jedynym sposobem, aby naprawdę dowiedzieć się, czy masz tę chorobę autoimmunologiczną, jest badanie przesiewowe przez lekarza.

7. Alergie pokarmowe

Dlaczego niektórzy ludzie uwielbiają takie rzeczy jak orzeszki ziemne i skorupiaki, a inni mogą być hospitalizowani po ich zjedzeniu? „W przypadku alergii pokarmowej układ odpornościowy organizmu, który zwykle zwalcza infekcje, postrzega żywność jako najeźdźcę”, Sass powiedział wcześniej. „Prowadzi to do odpowiedzi immunologicznej, w której uwalniane są substancje chemiczne, takie jak histamina, wywołując objawy, takie jak problemy z oddychaniem, ucisk i obrzęk gardła, chrypka, kaszel i pokrzywka”. Kolejny objaw: wzdęcia brzucha, które mogą wystąpić, jeśli spożywasz coś, na co jesteś uczulony.

8. Zaparcia

Jeśli unikniesz pełnych ziaren i warzyw, a potem poczujesz wzdęcia kilka godzin po posiłku, wzdęciem może być zaparcie. „Powoduje wzdęcia, ponieważ kiedy cały stolec nagromadzi się w okrężnicy i nic się nie porusza, jelito cienkie i żołądek, które znajdują się powyżej okrężnicy, zostaną rozszerzone przez uwięzione powietrze i gaz” – mówi dr Sam.

Dr Sam dodaje, że jednym ze sposobów zapobiegania zaparciom jest picie co najmniej ośmiu szklanek wody dziennie. Powinieneś także spożywać od 25 do 30 gramów błonnika dziennie – to równa się od czterech do pięciu porcji owoców i warzyw.

Ćwiczenia to kolejna rzecz, która może pomóc. Praca mięśni może dać okrężnicy siłę potrzebną do utrzymania ruchu. Jeśli po obiedzie czujesz wzdęcia z powodu zaparć, wyjdź na spacer, zanim zadowoli się napadami Netflixa – Twój brzuch będzie Ci za to wdzięczny.

9. Za dużo napojów alkoholowych lub gazowanych

Alkohol jest substancją zapalną, która może podrażniać przewód pokarmowy i powodować wzdęcia. Miksery zawierające cukier lub gaz mogą pogorszyć sytuację, prowadząc do dyskomfortu, gazów i… tak: bardziej wzdęć.

Spróbuj trzymać się Amerykańskie wytyczne żywieniowe na lata 2015–2020, które zalecają kobietom do jednego napoju alkoholowego dziennie. FYI, napój definiuje się jako 12 uncji piwa (przy 5% alkoholu), 8 uncji likieru słodowego (przy 7% alkoholu), 5 uncji wina (przy 12% alkoholu) lub 1,5 uncji alkoholu lub napojów spirytusowych (przy 80-procentowy lub 40-procentowy alkohol).

10. PMS

Wzdęcia nie zawsze są związane z jedzeniem. Czasami jest to po prostu hormonalne. „Większość kobiet doświadcza łagodnych wzdęć na tydzień lub dwa przed miesiączką, które są spowodowane normalnymi cyklicznymi zmianami hormonalnymi”, Sherry Ross, MD, OB / GYN w Providence Saint John’s Health Center w Santa Monica w Kalifornii, mówi Zdrowie. Jeśli wzdęcia o tej porze miesiąca są ciężkie, może to być objaw zespołu napięcia przedmiesiączkowego (PMS) – prawdopodobnie wraz z płaczliwością, drażliwością, pragnieniem jedzenia i przyrostem masy ciała. Ten wymaga cierpliwości. „Wszystkie objawy związane z PMS ustępują wraz z nadejściem i zejściem okresu” – mówi dr Ross.

Dr Ross dodaje, że niektóre suplementy mogą pomóc złagodzić wzdęcia, takie jak witamina E, witamina D, tiamina, magnez lub olej rybny omega-3. Zaleca również spożywanie pokarmów, które są naturalnymi diuretykami, takich jak seler, ogórki, arbuz, pomidory, szparagi, melon i sałata.

Aby nasze najważniejsze artykuły były dostarczane do Twojej skrzynki odbiorczej, zarejestruj się w Zdrowe życie biuletyn Informacyjny

[ad_2]

Source link

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *